Nadzór nad prawidłowością prowadzenia prac oraz ochroną pracowników podczas zabezpieczania/ usuwania wyrobów zawierających azbest sprawuje m.in. Państwowa Inspekcja Sanitarna. Zgodnie z § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz.U. z 2004 r. nr 71 poz. 649 z późn. zm.) wykonawca prac polegających na zabezpieczaniu lub usuwaniu wyrobów zawierających azbest z miejsca, obiektu, urządzenia budowlanego lub instalacji przemysłowej, a także z terenu prac obowiązany jest do zgłoszenia zamiaru przeprowadzenia tych prac właściwemu organowi nadzoru budowlanego, właściwemu okręgowemu inspektoratowi pracy oraz właściwemu Państwowemu Inspektorowi Sanitarnemu, w terminie co najmniej 7 dni przed rozpoczęciem prac.
Zgłoszenie powinno zawierać w szczególności:
1) rodzaj lub nazwę wyrobów zawierających azbest według grup wyrobów określonych w odrębnych przepisach,
2) termin rozpoczęcia i planowanego zakończenia prac,
3) adres obiektu, urządzenia budowlanego lub instalacji przemysłowej,
4) kopię aktualnej oceny stanu wyrobów zawierających azbest,
5) określenie liczby pracowników, którzy przebywać będą w kontakcie z azbestem,
6) zobowiązanie wykonawcy prac do przedłożenia nowego zgłoszenia w przypadku zmiany warunków prowadzenia robót.
Właściwym inspektorem sanitarnym jest ten, na obszarze którego znajduje się nieruchomość, na której będą prowadzone prace z azbestem.