DRUKUJ
2019-09-23

Regulamin

 

REGULAMIN

POWIATOWEJ STACJI SANITARNO-EPIDEMIOLOGICZNEJ

W SEJNACH

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

§ 1. Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Sejnach, zwana dalej „Powiatową Stacją”, będąca podmiotem leczniczym, stanowi aparat pomocniczy Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Sejnach, zwanego dalej „Powiatowym Inspektorem”.

 

§ 2.Powiatowa Stacja działa na podstawie:

  1. ustawy z dnia 14 marca 1985r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (tj.Dz. U. z 2019 r.
     poz. 59 z późn. zm.);
  2. ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (tj.Dz. U. z 2020 r.
    poz. 295 z późn.zm);
  3. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj.Dz.U. z 2019, poz.869 z późń.zm. );
  4. Statutu;
  5. niniejszego Regulaminu;
  6. przepisów odrębnych.

 

§ 3. Regulamin Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Sejnach zwany dalej „Regulaminem” określa szczegółową organizację, tryb pracy, nazwy i zadania poszczególnych komórek organizacyjnych oraz osób zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy
w Powiatowej Stacji.

 

Rozdział II

Zakres działania Powiatowej Stacji

 

§ 4.Do podstawowych celów Powiatowej Stacji należy:

  1. ochrona zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych;
  2. zapobieganie powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych;
  3. kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań zdrowotnych.

 

§ 5. 1. Powiatowa Stacja zapewnia realizację zadań Powiatowego Inspektora w zakresie sprawowania nadzoru nad warunkami:

  1. higieny środowiska;
  2. higieny pracy w zakładach pracy;
  3. higieny procesów nauczania i wychowania;
  4. higieny wypoczynku i rekreacji;
  5. zdrowotnymi żywności, żywienia i przedmiotów użytku;
  6. higieniczno-sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne.

2. Wykonywanie zadań określonych w ust. 1 polega na sprawowaniu zapobiegawczego i bieżącego nadzoru sanitarnego oraz prowadzeniu działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w zakresie chorób zakaźnych i innych chorób powodowanych warunkami środowiska, a także na prowadzeniu działalności oświatowo-zdrowotnej.

 

Rozdział III

Zasady kierowania pracą Powiatowej Stacji

 

§ 6. 1.Działalnością Powiatowej Stacji kieruje Powiatowy Inspektor.

2.Jeżeli Powiatowy Inspektor nie pełni obowiązków służbowych zastępuje go upoważniony przez niego pracownik, a zakres zastępstwa rozciąga się na wszystkie zadania
i kompetencje Powiatowego Inspektora.

3.Koordynatorzy Sekcji lub pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach pracy w poszczególnych komórkach organizacyjnych organizują bieżącą pracę podległych im komórek organizacyjnych i ponoszą odpowiedzialność za prawidłową i terminową realizację zadań, należących do właściwości komórki organizacyjnej, w szczególności za:

  1. organizowanie, planowanie i nadzorowanie pracy własnej lub podległych pracowników;
  2. merytoryczną prawidłowość i terminowość rozpatrywanych spraw;
  3. współpracę z innymi komórkami organizacyjnymi;
  4. określenie zakresu czynności podległych pracowników;
  5. bieżącą kontrolę wykonywanych zadań;
  6. przestrzeganie ustalonych procedur wewnętrznych;
  7. wykonywanie innych zadań zleconych przez Powiatowego Inspektora.

4. W czasie nieobecności koordynatora Sekcji bądź pracownika samodzielnego stanowiska pracy  jego obowiązki wykonuje wyznaczony przez Powiatowego Inspektora pracownik.

5. W czasie nieobecności Głównego Księgowego, jego obowiązki wykonuje  Powiatowy Inspektor.

6. Koordynatorzy Sekcji bądź pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach pracy podlegają bezpośrednio Powiatowemu Inspektorowi i przed nim ponoszą odpowiedzialność za prawidłowe, terminowe, zgodne z obowiązującymi przepisami wykonywanie obowiązków określonych w zakresie czynności.

7. Wszystkie pisma wychodzące z Powiatowej Stacji na zewnątrz podpisuje Powiatowy Inspektor bądź w czasie jego nieobecności, osoba przez niego upoważniona.

8. Powiatowy Inspektor podpisuje również decyzje administracyjne, wystąpienia i rozstrzygnięcia w sprawach zastrzeżonych do jego kompetencji przepisami prawa.

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział IV

Struktura organizacyjna Powiatowej Stacji oraz zakresy działania

komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy

 

§ 7.W skład Powiatowej Stacji wchodzi:

  1. Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Sejnach, w której stworzono  następujące komórki organizacyjne, używające przy znakowaniu spraw następujących symboli:
    a) Sekcja Higieny Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku „HŻ”,
    b) Samodzielne Stanowisko Pracy ds.  Higieny Komunalnej „HK”,
    c) Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Higieny Pracy „HP”,
    d) Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego ”NZ”,
    e) Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Epidemicznych „EP”;
    g) Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Higieny Dzieci i Młodzieży „HD”,
    h) Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Promocji Zdrowia „PZ”,

i) Stanowisko Pracy ds. Systemu Jakości „SJ”,

 j) Stanowisko Pracy ds. Środków Zastępczych „ŚZ”;”;

 

  1. Oddział Ekonomiczny i Administracyjny „AG”:
  2. Stanowisko Pracy ds. Kadrowych i Administracyjno-Gospodarczych;
  3. Stanowisko Pracy Sekretarki;
  4. Stanowisko Pracy Kierowcy;
  5. Samodzielne Stanowisko Pracy Głównego Księgowego „FN”;
  6. Samodzielne Stanowisko Pracy Radcy Prawnego. 

 

§ 8. Strukturę organizacyjną Powiatowej Stacji przedstawia schemat organizacyjny stanowiący załącznik do niniejszego Regulaminu.

 

§ 9.Do wspólnych podstawowych zadań komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy należy:

  1. wykonywanie czynności związanych z realizacją zadań powierzonych Powiatowemu Inspektorowi;
  2. prowadzenie postępowania administracyjnego i egzekucyjnego w administracji jako organ I instancji;
  3. opracowywanie projektów planów pracy oraz sprawozdań z działalności Powiatowej Stacji w swoim zakresie działania;
  4. prowadzenie działalności szkoleniowej pracowników Powiatowej Stacji;
  5. rozpatrywanie wpływających do Powiatowej Stacji skarg i wniosków oraz przygotowywanie projektów udzielanych odpowiedzi;
  6. realizacja ustalonej polityki jakości;
  7. udział w badaniach i pracach problemowych;
  8. opracowywanie sprawozdań statystycznych w zakresie polskiej statystyki publicznej zgodnie z programem badań statystycznych oraz wewnętrznego systemu informacyjnego.

 

§ 10. 1. Do zadań Sekcji Higieny Żywności Żywienia i Przedmiotów Użytkunależy sprawowanie nadzoru nad warunkami zdrowotnymi żywności, żywienia, materiałów
i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz produktów kosmetycznych, a w szczególności:

  1. warunków produkcji, transportu, przechowywania i sprzedaży środków spożywczych oraz warunków żywienia zbiorowego;
  2. warunków zdrowotnych produkcji i obrotu przedmiotami użytku, materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością, produktami kosmetycznymi oraz innymi wyrobami mogącymi mieć wpływ na zdrowie ludności;
  3. dokonywanie analiz i ocen epidemiologicznych w zakresie higieny żywności, żywienia 
    i przedmiotów użytku;
  4. prowadzenie spraw dotyczących funkcjonowania monitoringu zanieczyszczeń żywności;
  5. prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem czynności kontrolnych;
  6. prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej.

 

2. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. Higieny Komunalnejnależy sprawowanie nadzoru nad warunkami higieny środowiska i obiektów użyteczności publicznej, a w szczególności:

  1. wody do spożycia, czystości powietrza atmosferycznego, gleby, wód i innych elementów środowiska w zakresach ustalonych w odrębnych przepisach;
  2. utrzymania należytego stanu higienicznego nieruchomości, instytucji, obiektów użyteczności publicznej, dróg, ulic oraz osobowego i towarowego transportu kolejowego;
  3. prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem czynności kontrolnych.

 

3.Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. Higieny Pracynależy sprawowanie nadzoru nad warunkami higieny środowiska i obiektów użyteczności publicznej, a w szczególności:

  1. dokonywanie analiz i ocen wpływu czynników środowiskowych na zdrowie człowieka;
  2. nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy o substancjach i ich mieszaninach przez osoby wprowadzające substancje lub ich mieszaniny do obrotu i stosujące je w działalności zawodowej;
  3. nadzór nad przestrzeganiem przez podmioty wprowadzające do obrotu prekursory narkotyków obowiązków wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii zgodnie
    z obowiązującymi przepisami;
  4. sprawowanie nadzoru i egzekwowanie higienicznych warunków pracy w zakładach pracy w celu zapobieżenia powstaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych
    z warunkami pracy;
  5. nadzór nad przestrzeganiem przez podmioty przepisów dotyczących wprowadzania do obrotu produktów biobójczych i substancji czynnych oraz ich stosowanie w działalności zawodowej;
  6. prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem czynności kontrolnych;
  7. opracowywanie ocen, analiz i sprawozdań w zakresie środowiska pracy i zachorowań na choroby zawodowe;
  8. prowadzenie spraw z zakresu bhp i p.poż. na potrzeby Powiatowej Stacji;

 

4. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego należy w szczególności:

  1. uzgadnianie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gminy oraz ustalanie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych;
  2. uzgadnianie pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych dokumentacji projektowej budowy oraz zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych;
  3. uczestniczenie w dopuszczeniu do użytku obiektów budowlanych;
  4. prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem czynności kontrolnych, wykonywanie innych czynności w postępowaniu administracyjnym;
  5. inicjowanie przedsięwzięć oraz prac badawczych w dziedzinie zapobiegania negatywnym wpływom czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych na zdrowie ludzi;
  6. wydawanie opinii co do zgodności z warunkami sanitarnymi określonymi przepisami Unii Europejskiej przedsięwzięć i zrealizowanych inwestycji, których realizacja jest wspomagana przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ze środków pochodzących z Unii Europejskiej.

 

5. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. Epidemicznych należy
w szczególności:

  1. dokonywanie analiz i ocen epidemiologicznych;
  2. nadzór stanu sanitarno-higienicznego w jednostkach udzielających świadczeń zdrowotnych, ze szczególnym uwzględnieniem zakażeń szpitalnych oraz w zakresie postępowania z odpadami medycznymi w miejscu ich powstawania;
  3. opracowywanie programów i planów działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej, przekazywanie ich do realizacji zakładom opieki zdrowotnej oraz kontrola realizacji tych programów i planów;
  4. ustalenie zakresów i terminów szczepień ochronnych oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie;
  5. wydawanie zarządzeń  lub występowanie do innych organów o wydanie decyzji
    w wypadkach określonych w przepisach  o zwalczaniu chorób zakaźnych;
  6. współdziałanie z Inspekcją Weterynaryjną w zakresie profilaktyki i zwalczania chorób odzwierzęcych;
  7. nadzór nad dezynfekcją, dezynsekcją i deratyzacją;
  8. podejmowanie działań przygotowujących Powiatową Stację do likwidacji skutków ataku bioterrorystycznego oraz zwalczania ognisk szczególnie niebezpiecznych chorób zakaźnych;
  9. prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem innych czynności kontrolnych;
  10.  wykonywanie zadań z zakresu obrony cywilnej.

 

6. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. Higieny Dzieci i Młodzieży należy
w szczególności:

  1. nadzór nad higieną pomieszczeń i wymagań w stosunku do sprzętu używanego w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych, szkołach wyższych oraz ośrodkach wypoczynku;
  2. nadzór nad higieną procesów nauczania;
  3. opracowywanie sprawozdań i analiz w zakresie higieny szkolnej;
  4. prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem czynności kontrolnych;
  5. nadzór nad przestrzeganiem ustawy  o substancjach chemicznych i ich mieszaninach z dnia
    25 lutego 2011 r. (tj.Dz.U. z 2019 r. poz.1225 z późn.zm.).

 

7. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. Promocji Zdrowia należy
w szczególności:

  1. inicjowanie i wytyczanie kierunków i przedsięwzięć zmierzających do zaznajomienia społeczeństwa z czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, popularyzowanie zasad higieny racjonalnego żywienia, metod zapobiegania chorobom oraz umiejętność udzielania pierwszej pomocy;
  2. popularyzowanie aktywności społecznej do działań na rzecz własnego zdrowia;
  3. udzielanie porad i informacji w zakresie zapobiegania i eliminowania negatywnego wpływu czynników i zjawisk fizycznych, chemicznych i biologicznych na zdrowie ludzi;
  4. dokonywanie ocen działalności oświatowo-zdrowotnej prowadzonej przez szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze, szkoły wyższe oraz środki masowego przekazywania, zakłady opieki zdrowotnej, inne zakłady, instytucje i organizacje oraz udzielanie pomocy w prowadzeniu tej działalności.
  5. wdrażanie zasad wprowadzania systemu jakości w Powiatowej Stacji;
  6. szkolenie pracowników w systemie jakości;
  7. zarządzanie systemem zapewnienia jakości w komórkach organizacyjnych wykonujących czynności kontrolne oraz nadzór nad jego funkcjonowaniem.

 

8. Do zadań Stanowiska Pracy ds. Systemu Jakości należy
w szczególności odpowiedzialność za funkcjonowanie odpowiedniego i aktualnego systemu  jakości w Stacji oraz prowadzenie dokumentacji związanej z systemem jakości:

1)   utrzymywanie systemu jakości w PSSE;

2)  realizacja polityki jakości;

3)  organizowanie i zarządzanie audytami wewnętrznymi;

4)  planowanie i prowadzenie szkoleń w zakresie systemu jakości;

5)  przygotowywanie przeglądów systemu jakości;

6)   nadzorowanie działań korygujących;

7)  aktualizacja ( wnoszenie zmian i poprawek ) egzemplarzy dokumentacji systemu jakości i dokumentacji kontrolnej wprowadzonej zarządzeniami będącymi w posiadaniu Stacji, na podstawie zmian przekazanych przez WSSE.

 

9. Do zadań Stanowiska Pracy ds. Środków Zastępczych należy
w szczególności nadzór nad środkami zastępczymi.

 

§ 11. 1.Do zadań Oddziału Ekonomicznego i Administracyjnegonależy obsługa  administracyjna Powiatowej Stacji, a w szczególności:

2. Do zadań Stanowiska Pracy ds. Kadrowych i Administracyjno-Gospodarczych należy:

  1. prowadzenie spraw osobowych Powiatowej Stacji;
  2. działania związane z realizacją przyjętych form prowadzenia działalności socjalnej pracowników;
  3. udział w organizacji szkolenia zawodowego zatrudnionych pracowników;
  4. bieżący nadzór nad stanem technicznym budynku i sprzętu;
  5. ustalanie potrzeb w zakresie zaopatrzenia materiałowego;
  6. dokonywanie zakupów materiałów biurowych i innego sprzętu zgodnie z zapisami ustawy
    z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r. poz.1843 z późn. zm);
  7. nadzór nad prawidłowością postępowania mandatowego;
  8. prowadzenie składnicy akt;
  9. wykonywanie czynności kancelaryjnych;
  10. nadzór nad sprzętem komputerowym;
  11. gospodarka drukami ścisłego zarachowania;
  12. nadzór nad przepisami prawnymi w Powiatowej Stacji.

 

  1. Do zadań Stanowiska Pracy Sekretarki należy:

1) Prowadzenie sekretariatu:

- prowadzenie dziennika korespondencji.

- odbieranie i wysyłanie korespondencji,

- przyjmowanie i łączenie telefonów,

- obsługa poczty elektronicznej( EZD);

- przyjmowanie, segregowanie i przekazywanie korespondencji,

- przyjmowanie petentów i załatwianie ich niektórych spraw,

- gromadzenie i przechowywanie informacji,

2) Wykonywanie innych  prac administracyjno – biurowych.

 

 

4. Do zadań Stanowiska Pracy Kierowcynależy:

  1. obsługa pojazdu służbowego;
  2. rozliczanie kart drogowych;
  3. inne prace związane z eksploatacją samochodu służbowego.

 

§ 12.Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Głównego Księgowego należy:

  1. prowadzenie spraw z zakresu rachunkowości budżetu, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  2. opracowywanie budżetu Powiatowej Stacji oraz realizacja i nadzór nad prawidłowym wykorzystaniem środków budżetowych;
  3. prowadzenie gospodarki finansowej w zakresie:
  4. dysponowania środkami pieniężnymi,
  5. zapewnienia prawidłowości zawieranych umów,
  6. przestrzegania zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
  7. windykacja należności;
  8. gospodarka funduszem płac i funduszami specjalnymi;
  9. opracowywanie bilansów, analiz i sprawozdań;
  10. naliczanie i odprowadzanie składek na powszechne ubezpieczenie zdrowotne zgodnie
    z obowiązującymi przepisami;
  11. ubezpieczenie społecznego pracowników i ich rodzin.

 

§ 13.Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Radcy Prawnegonależy:

  1. obsługa prawna Powiatowej Stacji,
  2. opiniowanie decyzji i postanowień w postępowaniu administracyjnym i postępowaniu egzekucyjnym;
  3. opracowywanie projektów zarządzeń  Powiatowego Inspektora;
  4. opracowywanie pism procesowych, wniosków o ukaranie i odwołań w postępowaniu sądowym, administracyjnym i egzekucyjnym;
  5. występowanie w charakterze pełnomocnika procesowego.

 

Rozdział V

Przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków

 

§ 14. 1. Powiatowy Inspektor przyjmuje obywateli w sprawach skarg i wniosków
w czwartki  każdego tygodnia w godzinach  1000 – 1500 bądź w innym terminie po wcześniejszym uzgodnieniu.

2. W przypadku, gdy dzień wyznaczony do przyjmowania w sprawach skarg
i wniosków jest dniem ustawowo wolnym od pracy, obywatele przyjmowani są w następnym dniu roboczym.

 

§ 15. 1.Organizacją przyjmowania skarg i wniosków zajmuje się osoba na stanowisku ds. kadrowych i administracyjno-gospodarczych, która zobowiązana jest do prowadzenia rejestru skarg i wniosków i przyjmowania skarg i wniosków zgłoszonych telefonicznie.

2. Rozpatrywanie i merytoryczne załatwianie skarg i wniosków należy do właściwych komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji i samodzielnych stanowisk pracy ze względu na przedmiot sprawy, po uprzednim dokonaniu ich kwalifikacji przez radcę prawnego i pod jego nadzorem oraz na zasadach określonych w kodeksie postępowania administracyjnego.

 

 

 

 

Rozdział VI
Organizacja działalności kontrolnej

 

§ 16.System kontroli obejmuje kontrolę wewnętrzną i zewnętrzną.

 

§ 17.1. Kontrolę wewnętrzną sprawuje w zakresie swoich uprawnień Powiatowy Inspektor.

2. Do obowiązków  wymienionych w ust. 1 należy w szczególności sprawdzanie:

  1. prawidłowości i terminowości załatwiania spraw, zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz instrukcją kancelaryjną;
  2. przestrzeganie dyscypliny pracy;
  3. przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy i ochrony przeciwpożarowej.

 

§ 18.1. Osoba zatrudniona na Stanowisku Pracy ds. Kadrowych i Administracyjno-Gospodarczychprowadzi rejestr materiałów pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli i innych jednostek kontroli zewnętrznych Powiatowej Stacji.

2. Kserokopie materiałów wymienionych w ust. 1 przekazywane są właściwym komórkom organizacyjnym lub samodzielnym stanowiskom pracy, celem wykorzystania stosownie do potrzeb i wynikających z tych materiałów ustaleń, wniosków oraz zaleceń.

 

Rozdział VII
          Postanowienia końcowe

 

§ 19.Zmiana Regulaminu następuje w trybie i na zasadach określonych dla jego ustalenia i zatwierdzenia.

 

ZARZĄDZENIE NR 08a/2020 Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Sejnach z dnia 10 sierpnia 2020 r. w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemioloicznej w Sejnach


ZARZĄDZENIE NR  14/2020 Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Sejnach z dnia 30 listopada 2020 r. zmieniające zarządzenie w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Sejnach


ZARZĄDZENIE NR  12/2021 Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Sejnachz dnia 30 czerwca 2021 r. zmieniające zarządzenie w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Sejnach


ZARZĄDZENIE Nr  15a/2021 Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Sejnach z dnia 29 września 2021 r. zmieniające zarządzenie w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Sejnach