DRUKUJ
2019-09-23

Zadania

Zakres działalności technicznej Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Sejnach: 

1. Do zadań Sekcji Higieny Żywności Żywienia i Przedmiotów Użytku należy sprawowanie nadzoru nad warunkami zdrowotnymi żywności, żywienia, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz kosmetyków, a w szczególności:

  1. warunków produkcji, transportu, przechowywania i sprzedaży oraz warunków żywienia zbiorowego;
  2. warunków zdrowotnych produkcji i obrotu przedmiotami użytku, materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością, kosmetykami oraz innymi wyrobami mogącymi mieć wpływ na zdrowie ludności;
  3. dokonywanie analiz i ocen epidemiologicznych w zakresie higieny żywności, żywienia i przedmiotów użytku;
  4. prowadzenie spraw dotyczących funkcjonowania monitoringu zanieczyszczeń żywności;
  5. prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem czynności kontrolnych;
  6. wdrażanie zasad wprowadzania systemu jakości w Powiatowej Stacji;
  7. szkolenie pracowników w systemie jakości;
  8. zarządzanie systemem zapewnienia jakości w komórkach organizacyjnych wykonujących czynności kontrolne oraz nadzór nad jego funkcjonowaniem.

2. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds Higieny Komunalnej należy sprawowanie nadzoru nad warunkami higieny środowiska i obiektów użyteczności publicznej, a w szczególności:

  1. wody do spożycia, czystości powietrza atmosferycznego, gleby, wód i innych elementów środowiska w zakresach ustalonych w odrębnych przepisach;
  2. utrzymania należytego stanu higienicznego nieruchomości, instytucji, obiektów użyteczności publicznej, dróg, ulic oraz osobowego i towarowego transportu kolejowego;
  3. prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem czynności kontrolnych.

3. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds Higieny Pracy należy sprawowanie nadzoru nad warunkami higieny środowiska i obiektów użyteczności publicznej, a w szczególności:

  1. dokonywanie analiz i ocen wpływu czynników środowiskowych na zdrowie człowieka;
  2. nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy o substancjach i ich mieszaninach przez osoby wprowadzające substancje lub ich mieszaniny do obrotu i stosujące je w działalności zawodowej;
  3. nadzór nad przestrzeganiem przez podmioty wprowadzające do obrotu prekursory narkotyków obowiązków wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii zgodnie
    z obowiązującymi przepisami;
  4. sprawowanie nadzoru i egzekwowanie higienicznych warunków pracy w zakładach pracy w celu zapobieżenia powstaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych
    z warunkami pracy;
  5. nadzór nad przestrzeganiem przez podmioty przepisów dotyczących wprowadzania do obrotu produktów biobójczych i substancji czynnych oraz ich stosowanie w działalności zawodowej;
  6. prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem czynności kontrolnych;
  7. opracowywanie ocen, analiz i sprawozdań w zakresie środowiska pracy i zachorowań na choroby zawodowe;
  8. prowadzenie spraw z zakresu bhp i p.poż. na potrzeby Powiatowej Stacji;
  9. prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej.

4. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego należy w szczególności: 

  1. uzgadnianie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gminy oraz ustalanie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych;
  2. uzgadnianie pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych dokumentacji projektowej budowy oraz zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych;
  3. uczestniczenie w dopuszczeniu do użytku obiektów budowlanych;
  4. prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem czynności kontrolnych, wykonywanie innych czynności w postępowaniu administracyjnym;
  5. inicjowanie przedsięwzięć oraz prac badawczych w dziedzinie zapobiegania negatywnym wpływom czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych na zdrowie ludzi;
  6. wydawanie opinii co do zgodności z warunkami sanitarnymi określonymi przepisami Unii Europejskiej przedsięwzięć i zrealizowanych inwestycji, których realizacja jest wspomagana przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ze środków pochodzących z Unii Europejskiej.

5. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. Epidemicznych należy w szczególności: 

  1. dokonywanie analiz i ocen epidemiologicznych;
  2. nadzór stanu sanitarno-higienicznego w jednostkach udzielających świadczeń zdrowotnych, ze szczególnym uwzględnieniem zakażeń szpitalnych oraz w zakresie postępowania z odpadami medycznymi w miejscu ich powstawania;
  3. opracowywanie programów i planów działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej, przekazywanie ich do realizacji zakładom opieki zdrowotnej oraz kontrola realizacji tych programów i planów;
  4. ustalenie zakresów i terminów szczepień ochronnych oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie;
  5. wydawanie zarządzeń  lub występowanie do innych organów o wydanie decyzji w wypadkach określonych w przepisach  o zwalczaniu chorób zakaźnych;
  6. współdziałanie z Inspekcją Weterynaryjną w zakresie profilaktyki i zwalczania chorób odzwierzęcych;
  7. nadzór nad dezynfekcją, dezynsekcją i deratyzacją;
  8. podejmowanie działań przygotowujących Powiatową Stację do likwidacji skutków ataku bioterrorystycznego oraz zwalczania ognisk szczególnie niebezpiecznych chorób zakaźnych;
  9. prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem innych czynności kontrolnych;
  10. wykonywanie zadań z zakresu obrony cywilnej.

6. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. Higieny Dzieci i Młodzieży należy w szczególności:

  1. nadzór nad higieną pomieszczeń i wymagań w stosunku do sprzętu używanego w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych, szkołach wyższych oraz ośrodkach wypoczynku;
  2. nadzór nad higieną procesów nauczania;
  3. opracowywanie sprawozdań i analiz w zakresie higieny szkolnej;
  4. prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem czynności kontrolnych;
  5. nadzór nad przestrzeganiem ustawy  o substancjach chemicznych i ich mieszaninach z dnia 25 lutego 2011 r. (Dz.U. Nr 63 poz.322).

7. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. Promocji Zdrowia należy w szczególności: 

  1. inicjowanie i wytyczanie kierunków i przedsięwzięć zmierzających do zaznajomienia społeczeństwa z czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, popularyzowanie zasad higieny racjonalnego żywienia, metod zapobiegania chorobom oraz umiejętność udzielania pierwszej pomocy;
  2. popularyzowanie aktywności społecznej do działań na rzecz własnego zdrowia;
  3. udzielanie porad i informacji w zakresie zapobiegania i eliminowania negatywnego wpływu czynników i zjawisk fizycznych, chemicznych i biologicznych na zdrowie ludzi;
  4. dokonywanie ocen działalności oświatowo-zdrowotnej prowadzonej przez szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze, szkoły wyższe oraz środki masowego przekazywania, zakłady opieki zdrowotnej, inne zakłady, instytucje i organizacje oraz udzielanie pomocy w prowadzeniu tej działalności.

8. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Radcy Prawnego należy: 

  1. obsługa prawna Powiatowej Stacji,
  2. opiniowanie decyzji i postanowień w postępowaniu administracyjnym i postępowaniu egzekucyjnym;
  3. opracowywanie projektów zarządzeń  Powiatowego Inspektora;
  4. opracowywanie pism procesowych, wniosków o ukaranie i odwołań w postępowaniu sądowym, administracyjnym i egzekucyjnym;
  5. występowanie w charakterze pełnomocnika procesowego.

9. Do zadań Oddziału Ekonomicznego i Administracyjnego należy obsługa  administracyjna Powiatowej Stacji, a w szczególności:

Do zadań Stanowiska Pracy ds. Kadrowych i Administracyjno-Gospodarczych należy:

  1. prowadzenie spraw osobowych Powiatowej Stacji;
  2. działania związane z realizacją przyjętych form prowadzenia działalności socjalnej pracowników;
  3. udział w organizacji szkolenia zawodowego zatrudnionych pracowników;
  4. bieżący nadzór nad stanem technicznym budynku i sprzętu;
  5. ustalanie potrzeb w zakresie zaopatrzenia materiałowego;
  6. dokonywanie zakupów materiałów biurowych i innego sprzętu zgodnie z zapisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2007 r. Nr 1655 z późn. zm);
  7. nadzór nad prawidłowością postępowania mandatowego;
  8. prowadzenie składnicy akt;
  9. wykonywanie czynności kancelaryjnych;
  10. nadzór nad sprzętem komputerowym; obsługa poczty elektronicznej;
  11. gospodarka drukami ścisłego zarachowania;
  12. nadzór nad przepisami prawnymi w Powiatowej Stacji.

10. Do zadań Stanowiska Pracy Kierowcy należy:

  1. obsługa pojazdu służbowego;
  2. rozliczanie kart drogowych;
  3. inne prace związane z eksploatacją samochodu służbowego.

11. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Głównego Księgowego należy:

  1. prowadzenie spraw z zakresu rachunkowości budżetu, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  2. opracowywanie budżetu Powiatowej Stacji oraz realizacja i nadzór nad prawidłowym wykorzystaniem środków budżetowych;
  3. prowadzenie gospodarki finansowej w zakresie:
    1. dysponowania środkami pieniężnymi,
    2. zapewnienia prawidłowości zawieranych umów,
    3. przestrzegania zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
    4. windykacja należności;
  4. gospodarka funduszem płac i funduszami specjalnymi;
  5. opracowywanie bilansów, analiz i sprawozdań;
  6. naliczanie i odprowadzanie składek na powszechne ubezpieczenie zdrowotne zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  7. ubezpieczenie społecznego pracowników i ich rodzin.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny informuje raz w roku Radę Powiatu o stanie bezpieczeństwa sanitarnego Powiatu.


Organy 

Działalnością Powiatowej Stacji kieruje Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny. Podczas nieobecności Inspektora czynności jego pełni upoważniony pracownik. Pracownicy zatrudnieni w Stacji ponoszą odpowiedzialność za realizację zadań określonych w regulaminie organizacyjnym oraz w zakresach obowiązków.